ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | رفاه کارگر در موضوع معیشت آن گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر
سرخط خبرها

از فلافل ۹۰ هزار تومانی در تهران تا ژامبون گوشت کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در مشهد | افزایش قیمت‌ها حجم مصرف را کاهش داده است

  • کد خبر: ۱۴۳۲۸۸
  • ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷
از فلافل ۹۰ هزار تومانی در تهران تا ژامبون گوشت کیلویی ۴۰۰ هزار تومان در مشهد | افزایش قیمت‌ها حجم مصرف را کاهش داده است
افزایش قیمت روی بهای تمام‌شده تولیدکنندگان سوسیس و کالباس هم تأثیر گذاشته است. اگر مصرف‌کننده در گذشته خرید بیشتری داشته است، باتوجه‌به وضعیت قیمت‌ها خرید خود را کمتر کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، بخش قابل توجهی از هزینه‌های اغذیه فست‌فود‌ها مربوط به هزینه مواد اولیه غذایی است که نوسانات ارزی و سایر عوامل باعث شده است اقلام غذایی افزایش قیمت قابل توجهی ‌پیدا کنند. برای مثال در گزارشی در بررسی از قیمت‌ها در کلان‌شهری مثل تهران قیمت فلافل به‌عنوان یک غذای ساده و کم‌هزینه در برخی نقاط این شهر به ۹۵هزار تومان رسیده است. در مناطق مرکزی و جنوبی پایتخت یا شهر‌های دیگر این غذای محبوب غالبا بین ۴۰هزار تا ۵۰هزار تومان قیمت دارد. حتی در برخی مناطق می‌توان آن را با نرخ‌های کمتری هم پیدا کرد. با این حال در نبود نظارت‌های کافی و البته بی‌برنامگی در سیاست‌های کلان اقتصادی، هر رستورانی قیمت‌های دلخواه خود را در منو می‌گنجاند.
افزایش قیمت روی بهای تمام‌شده تولیدکنندگان سوسیس و کالباس هم تأثیر گذاشته است. بنا به‌ گفته یکی از تولیدکنندگان سوسیس و کالباس به شهرآرانیوز، قیمت گوشت حجم قابل توجهی از قیمت محصولات ما را در بر می‌گیرد. به‌طوری‌که اکنون گوشت با حدود قیمت ۲۰۰هزار تومان خریده می‌شود و مسلما روی محصولاتی که درصد گوشت بیشتری دارند، بیشتر تأثیر می‌گذارد.

به گفته این تولیدکننده مسلما وقتی با گوشت گرم و روز و در کنار آن ادویه‌جات وارداتی محصول نهایی به بازار عرضه شود، نوسان قیمتی روی اقلام سوسیس و کالباس هم تأثیر می‌گذارد. 
گوشت عرضه‌شده به تولیدکننده‌های سوسیس و کالباس قیمتش همانی است که در بازار به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و به بازار بستگی دارد که قیمت گوشت و فراورده‌های آن با چه قیمتی عرضه شود. در روز‌هایی که گوشت را با قیمت بیشتر از بازار تهیه می‌کنیم، ما هم چاره‌ای به‌جز افزایش قیمت نداریم و گاهی مجبوریم برای ثابت‌ماندن قیمت، از سود کم کنیم تا فروش داشته باشیم. 

هر کیلو ژامبون گوشت ۴۰۰هزار تومان

وی افزود: اکنون هر کیلو ژامبون گوشت با حدود قیمت ۴۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد که با قیمت گوشت بعضی روز‌ها که به ۴۰۰هزار تومان هم می‌رسد، سود سربه‌سر می‌شود. اکنون ژامبون مرغ حدود قیمت ۲۰۰هزار تومان عرضه می‌شود، ژامبون گوشت گوساله حدود ۳۳۸هزار تومان و ژامبون گوشت گوسفند هم حدود ۴۰۸هزار تومان است که بسته به نوسان قیمتی گوشت قیمت تغییر می‌کند.

به گفته یکی دیگر از فروشندگان، قیمت کالباس بیشتر تحت‌تأثیر قیمت گوشت است و در وهله دیگر ادویه‌جات و طعم‌دهنده‌هایی که عمدتا وارداتی است، تحت‌تأثیر قرار می گیرند.
به گفته این فروشنده، اگر مصرف‌کننده در گذشته بیشتر خرید می‌کرد، باتوجه‌به وضعیت قیمت‌ها خریدش را کمتر کرده است یا اینکه برای حفظ قیمت محصول ممکن است کیفیت آن کاسته شود و کیفیت اولیه را دیگر نداشته باشد.

۱۵۶۲ واحد صنفی مجوزدار در مشهد

حمید امور سرابی، رئیس اتحادیه فروشندگان فراورد‌های گوشتی اغذیه، پیتزا وغذا‌های فانتزی مشهد، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز می‌گوید: بدیهی است با افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار تولید هر محصول، نرخ عرضه آن با رعایت صرفه و صلاح مصرف‌کننده و سود قانونی عرضه‌کننده افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: بنابراین، محصولات عرضه‌شده در واحد‌های صنفی زیرمجموعه این اتحادیه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. باتوجه‌به دامنه گسترده محصولات عرضه‌شده در واحد‌های صنفی، از نظر نوع مواد اولیه مصرفی و حجم محصولات متغیر و متفاوت هستند. 
به گفته رئیس این اتحادیه درباره میزان افزایش قیمت محصولات، تعیین درصد مشخص تأثیر نوسانات نرخ روی کالا امکان‌پذیرنیست. به‌عنوان مثال در یک واحد نرخ افزایش در یک محصول باتوجه‌به مواد اولیه مصرفی ممکن است ۲۰درصد باشد ودر واحد دیگر ۳۰درصد باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فراورد‌های گوشتی اغذیه، پیتزا وغذا‌های فانتزی افزود: اکنون ۱۵۶۲ واحد‌ صنفی دارای پروانه کسب، عضو اتحادیه هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->